Tuesday, September 21, 2010

LOOKING FORWARD...

21 September 2010.

Salam Cik Wan and everyone...

To be simply honest and frank, it's kinda hard to look forward to something that I personally prefer not to think. Tetapi, bila difikirkan kembali memang I somehow agree with Cik Wan that whatever might happen we must get ourselves prepared, even if that is the least that we can do. Apa ketentuan Allah yang bakal berlaku, tetap akan berlaku, kita hanya sekadar berusaha, dan kemudian of course, bertawakkal.

...Dan saya pun browse through the bamboo competition website. And, suddenly I recall that by pure chance, I have been to this website before. Seriously, ia mengandungi koleksi inovasi terbaik dunia tentang penciptaan menggunakan buluh.

The objective of the competition is to develop new award winning designs for bamboo buildings, raise awareness of the use of certified certified structural bamboo for building code approved structures, and introduce architects, designers and builders to working with bamboo as a strucytural material. So, untuk tujuan surviving the much prophecied disaster, saya memilih suatu inovasi yang dihasilkan oleh Tanu Veeranjintsiri dari Thailand yang diberi nama "Floating Shelter" as per the following design brief :

1345 (10") Floating Shelter. Category 07: Temporary, Portable, Emergency Relief
Tanu Veerajintsiri: Thailand
Keeping in mind that many areas of Thailand flood during the rainy season, this shelter finds its inspiration from a spidery insect that floats on the surface of water. Bamboo poles are used to create the turtle-shell type of structure, which floats on feet made of used rubber tires.

I choose this design basically because it doesn't look too complicated to build and assemble. Other reasons are :
  • Iklim di Thailand hampir sama dengan negara kita terutamanya bagi wilayah utara dan timur laut, so, we share almost identical problems.
  • Buluh merupakan bahan yang mudah diperolehi because bamboo grows in abundance di Malaysia.
  • "Kaki" shelter ini menggunakan tayar terpakai yang telah dilupuskan. So, selain mudah didapati, ini juga merupakan suatu kaedah pelupusan bahan buangan yang efisien.
  • Pemasangannya menggunakan prinsip yang hampir serupa dengan geodesic dome. Maka, ternyata the assembly would be quite simple.
  • The design is flexible and dynamic in the sense that it can be adjusted according to user's needs.
Pada pandangan saya, tidak kira apa pun reka bentuk yang dipilih, shelter ini mestilah menepati ciri-ciri berikut :
  • Diperbuat daripada bahan-bahan yang mudah dan murah didapati.
  • Diperbuat daripada bahan-bahan yang ringan, sustainable, biodegradeable (mudah dilupuskan tanpa risiko sekiranya telah usang) dan durable.
  • Mudah dipasang, dibuka semula dan diangkut.
  • Design yang menjamin kestabilan, sebaik-baiknya dengan centre of gravity yang rendah.
  • Design yang aerodynamic so as to reduce wind drag for smooth floating / sailing (?).
  • Mempunyai ketahanan untuk menahan storm surge bila berlaku ribut taufan.
  • Mempunyai cukup ruang untuk menempatkan manusia / penghuni, survival kits, telecommunication and power supply equipments kerana dalam keadaan disaster, power dan alat-alat canggih tidak dapat berfungsi / sangat terhad fungsinya.
  • Sebaik-baiknya bahan yang digunakan tidak menyerap haba di waktu siang atau melepaskan haba yang banyak di waktu malam yang dingin.
  • Oleh kerana kedudukannya sentiasa di atas air, bahan yang digunakan hendaklah sebaik-baiknya tahan terendam dan mudah kering bila air accidentally masuk ke dalam.
If that sounds too ideal, well... please forgive me. I am just a human being yang dicipta di syurga, sentiasa sukakan yang terbaik saja. ^_^

Other examples may be viewed in my RAG 132 group website at http://extremedome.weebly.com/ especially for the entry dated 25 August 2010. Happy exploring.

No comments:

Post a Comment