Monday, September 20, 2010

LOOKING BACK...

20 September 2010.

We were assigned to blog our experiences and our thoughts when we look back dari saat kami menerima utusan penerimaan masuk ke Apex University USM sehingga ke saat dan ketika ini.

Pada pandangan saya, "to look back" bukan sekadar mengimbau kenangan, juga bukan sekadar secara restrospektif menjejak kembali langkah-langkah yang telah saya mulai sehingga berhasilnya saya menjejaki menara gading ini untuk menyambung pengajian ke tahap yang lebih tinggi. Malah, lebih dari itu, ia merupakan himpunan segala pengalaman pahit manis yang saya kutip dan khazanahkan sepanjang kembara ini, dari saat saya mengambil keputusan muktamad untuk menyambung pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda (mungkin juga ke peringkat Sarjana) setelah berkerjaya selama 7 tahun. Ia merupakan catatan fikiran tentang what it takes to be a student - a good one, I mean, people's expectations and my own anticipation.

That was not an easy decision. Berbeza dengan students lain yang memang sedang mencari tapak untuk memulai suatu penghidupan, saya meninggalkan sementara tapak yang sedia ada untuk cuba mencari suatu penghidupan baru yang lebih baik, more promising, with lots more opportunities.

Beyond the river is my beautiful hometown, Bandar Maharani, Muar, a quaint little town where life is not so hectic and fast-paced. Small yet sufficiently adequate. All within easy reach. And it has a lot of characters that make life here so colourful and worth living...


...the serene Masjid Jame' where we gather for solat Jumaat...


...the mamak's newstand where we get our dailies, or just flip through pages of Motor Traders...


...the 434 Kopitiam across the street where me and my buddies enjoy our afternoon coffee, best in town...

and of course, my office, where I first learn "the trick of the Government trade" and get to meet a lot of clients - good ones, crazy ones...


But above all these, paling mengesankan is to leave my family, all my friends...


and my colleagues behind...


And I have to leave all these behind in pursuit of a dream.

Maka, berbekalkan doa dan harapan, and what limited means I have, saya kembali memulakan hidup sebagai seorang pelajar. A student's life was never easy and it still is. Walau bagaimanapun, this time kehidupan tidaklah sesukar sewaktu saya di UiTM Seri Iskandar dulu. Mungkin kerana faktor usia, pengalaman dan keupayaan kewangan, saya lebih bersedia menghadapi cabaran - I become stronger and more focused, because I know now what I really striving for.

My goal is to complete my study with the best results I could possibly attained, and make myself and everybody who supports me proud. I want to prove to myself what I am actually capable of. Saya ingin buktikan bahawa usia dan kerjaya bukanlah penghalang untuk kita meraih pencapaian dan kejayaan yang lebih baik. Saya ingin kembali dengan kejayaan untuk mencurah khidmat bakti di kampung halaman yang dulunya telah begitu banyak berjasa memberi pengalaman yang berharga, mendewasakan saya sepanjang hampir 30 tahun usia hayat saya ini.

Looking back, setakat ini Alhamdulillah, I am grateful that I have managed to overcome most of my fears and uncertainties, and give full commitments to my studies, thanks to my wise lecturers, fellow students and my newfound buddies down here. Dan saya juga bersyukur kesibukan dan dedikasi saya terhadap pelajaran tidak pula melalaikan tanggungjawab saya sebagai seorang hamba-Nya dan seorang anak, bahkan kehidupan sekarang lebih banyak mengajar saya menjadi lebih bersyukur, berhemah, bersabar dan memahami. Walau bagaimanapun, masih banyak lagi ruang-ruang kelemahan that need to be patched with confidence, determination and humility.

Lastly, saya ingin mengingatkan diri sendiri bahawa I am here for a reason, and I will uphold my pledge to myself bahawa segala yang saya lakukan adalah untuk memastikan hasrat dan cita-cita yang saya amanahkan kepada diri saya tercapai, Insya'Allah. Nothing else matters. This is not a time for a sweet honeymoon and relaxation. I will keep on pushing myself to the limit to achieve what I aim for, otherwise my coming here would be a mere waste of time, money and effort.

Walaupun saya tidak pasti tentang apa ekspektasi keluarga dan rakan-rakan terhadap diri saya, saya yakin dan percaya bahawa they want, they hope and they pray the best for me. And I want to accept nothing but the BEST! I know it's hard but I will, Insya'Allah, get it.

So, to all those who have supported me materially, financially and morally, I lack words with which to express my gratitude. Hanya Allah yang akan membalasnya dengan ganjaran yang terbaik buat semua. Amin...

Looking back, walau apa pun natijahnya, I really think that being a student again has done me a great favour in getting back my "trim", dan saya yakin akan dapat menyarung semula jersey kesayangan yang telah lama tersimpan di sudut almari...


Saya yang dulu... sejak awal 2004 sewaktu mula bekerja hingga tahun 2005...


... dari tahun 2006 hingga 2008, see the difference...


...zaman "kemakmuran" 2009 & awal 2010 dan kini (1 size down)



No comments:

Post a Comment