Wednesday, July 14, 2010

Tugasan 1A (RUS 101)




Hari ini pada 12 haribulan Julai iaitu kelas pertama saya, kami telah pon diberikan tugasan oleh pensyarah studio iaitu En. Wan Burhanuddin bertajuk "What I Herad". Pada hari ini juga kami telah diperkenalkan dgn beberapa orang studiomaster dalam bidang-bidang yang berkaitan bagi memudahkan tugasan di waktu-waktu akan datang.

Sambil menerangkan serba sedikit tentang subjek sebagai pengenalan kepada studio, pensyarah juga ada memanggil beberapa orang pelajar untuk duduk di hadapan sambil berkenalan dengan merekadan seingat saya ada beberapa budak dari negeri Pahang. Sambil mengalukan kedatangan kami ke USM, pensyarah juga menyentuh tentang APEX iaitu makna APEX dan kefahaman pelajar tentangnya.

Apa yang saya faham tentang berdasarkan keterangan pensayarah adalah tentang produk APEX dan pelajar-pelajar adalah sebagai produk yang akan menjayakan APEX. APex terbahagi kepada tiga elemen iaitu :
  1. Niat (Intention)
  2. Kelakuan/Tindakan (Act)
  3. Produk (Product)
Niat dilakukan oleh aktor. Tindakan dilakukan berpandukan undang-undang/peraturan dan produk dihasilkan mengikut kesesuaian tempat.Bagi memudahkan pemahaman, En. Wan Burhanuddin melukiskan gambarajah berdasarkan 3P iaitu People, Principle, Place.

Pada penghujung kuliah, En. Wan telah memberikan tugasan sebagaimana yang saya sedang siapkan sekarang ini, tetapi sebelum itu ada juga beberapa studiomaster yang hadir lewat memperkenalkan diri masing-masing. Nama pensyarah tersebut akan saya kumpulkan di ruangan bawah nanti.

Saya rasa setakat ini sajalah yang saya ingat dan telah pon saya tuliskan si ruangan ini. Sekian terima kasih dan saya berharap En. Wan boleh berpuas hati.

Wassalam.

En. Wan Burhanuddin bin Wan Abidin

Dr. Mohd Hanizun Hanafi

Dr. Ilias Said

No comments:

Post a Comment